Tanka bensin i dieselbil

Lätt att tanka bensin i dieselbil

Stress, tankarna på annat håll, bråttom till en annan plats, gammal vana, ett plötsligt hjärnsläpp... Samtliga dessa går att använda som förklaring till det oförklarliga som ligger i att tanka bensin i en dieselbil. Det borde inte vara möjligt – men det är tyvärr något som sker relativt frekvent. Tyvärr.

För; det handlar om en ganska rejäl summa och detta oavsett om man upptäcker sitt misstag direkt eller om man hinner starta motorn i fråga. Gör man det senare så är det i många fall tack och adjö; motorn kommer att skära och det kommer att vara nödvändigt med ett kostsamt byte.

Agerar man korrekt – det vill säga att man gör ingenting och låter blir att starta motorn! – så kommer det ändå en ganska hög kostnad på köpet. Motorn i fråga måste saneras och dessutom så måste man betala för bärgning till en verkstad som erbjuder denna tjänst. Bensin är den värsta fiende en dieselmotor kan ha.

Det är lätt att komma med en uppmaning kring detta (undvik att tanka fel!)och göra sig lite lustig över de som drabbats. Dock; man måste veta att de de punkter vi inledde med kan drabba alla – och: man måste veta att antalet feltankningar kommit att öka markant i Sverige under senare år.

En feltankning – en katastrof

Man räknar med att det årligen inträffar 20 000 feltankningar i Sverige och förklaringen är att fler väljer att köpa dieselbilar än vad förr var fallet. Dessutom så ska man lägga till att många företag idag erbjuder firmabilar som byts sinsemellan de anställda; ena dagen kör – och tankar man – en bensinbil för att nästa köra en dieselbil – det är klart att det ställer till det. Även hyrbilar och det ökade behovet av sådana ställer till det.

Oavsett vilket så finns det liksom inga genvägar och som tips så kan vi säga att man som bilägare skriver en lapp, fäster den på instrumentbrädan eller på nyckeln till bilen. Klart och tydlig bör det stå Diesel eller Bensin; enbart för att undvika risken för feltankning.

Man kan peka på ansvaret som en bensinstation har i detta och man kan peka på att tillverkarna av bilar borde hitta en lösning där exempelvis tanklocken skiljer sig åt mellan de olika fordonen. Det vill säga; det borde i en perfekt värld vara omöjligt att stoppa ner munstycket till en dieselpump i en bil avsedd för bensin. Tyvärr så är det inte det ännu; man vi kan alltid hålla tummarna för att detta är något som sker i framtiden.

Tvätta motor – en kostsam historia

Det vi däremot kan göra är att visa hur du ska gå tillväga då det är dags att tvätta din motor och hur du ska agera då skadan redan är skedd. Det finns nämligen pengar att spara och det finns pengar att förlora här. Tyvärr så är det inte något som du kan göra på egen hand; du måste kontakta en verkstad för en ordentlig sanering av tanken. Det är här du kan tjäna pengar och det av den anledningen att det skiljer sig väldig mycket i pris mellan olika verkstäder.

  • Ta dig tid att jämföra. Ring, kolla på internet och se priser.
  • Auktoriserad eller inte? Välj alltid en auktoriserad verkstad.

Misstänker du en feltankning? Agera så här:

  • Dra ur nyckeln ur tändningen – du ska inte under några omständigheter starta bilen
  • Ring ditt försäkringsbolag och meddela vad som hänt samt hör dig för huruvida de bekostar nästa punkt och vilket sådan de i så fall har samarbete med – detta i form av:
  • Bärgning. Du måste ringa en bärgningsfirma och få din bil bogserad till den verkstad du väljer för sanering av tanken.
  • Håll tummarna. I värsta fall så kommer din motor och saneringen av denna att kosta 15.000 kronor.