Dags att flytta från villan?

Varje saga har ett slut. För många husägare så börjar själva sagan om bostaden med att man får barn och att man i och med detta också börjar söka sig till ett större utrymme. Två unga personer som bor i en mindre lägenhet får tillökning - kanske ytterligare ett barn efter något år - och inser att man bor för trångt; drömmen om ett eget hus växer sig starkare och slutligen så står man där med nyckeln i sin hand och öppnar dörren till ett nytt kapitel i sitt liv.

Ett kapitel som fortlöper och spänner över en betydande del av livet. Barnen växer upp i huset i Stockholm, de flyttar ut och de kanske själva får egna barn. Samtidigt så blir man äldre och det stora huset fyller inte längre samma funktion. man har svårt att påta i trädgården, man orkar inte städa i samma omfattning och plötsligt så vill man inget hellre än att bo i en mindre bostad igen.

Samtidigt så står en yngre familj vid samma vägskäl som man själv en gång gjorde och är på jakt efter ett hus… Cirklar sluts och den här ruljansen är inte alls ovanlig att se i Stockholm och i andra städer.

Ta hjälp med er flyttstädning

Då det väl är dags att flytta från en stor bostad till en mindre sådan så ställs man inför ganska många problem. Av förklarliga skäl så kommer allting inte att få plats i den nya bostaden. Här kan man med fördel anordna en loppmarknad efter att ha sorterat ut de möbler, kläder, inventarier och föremål som man inte vill/kan behålla. Ett annat alternativ är att man kontaktar Stadsmissionen eller Myrorna som brukar ordna med hämtning.

Återstår då det jobbigaste. Nämligen att städa. En flyttstädning är obligatorisk att utföra i samband med en flytt. Har du någon gång flyttat så vet du att det handlar om ett rent evighetsprojekt som både kräver extrem noggrannhet och mycket tid. Handlar det om en större villa så kan man räkna med - minst - den dubbla ansträngningen.

Rådet är att man tar hjälp och anlitar en städfirma för denna flyttstädning. I synnerhet om det handlar om en villa i Stockholm. Det många inte tänker på är nämligen att även övriga ytor måste städas i samband med en flytt. För dig som bor i en bostadsrätt så handlar övriga ytor möjligen om ett källarförråd; jobbet med en flyttstädning i ett sådant innebär att du tömmer det och att du sopar golven. I en villa så kanske du har ett garage som måste städas ur - och det ska ske betydligt mer grundligt.

I och med att flyttstädning ingår i de hushållsnära tjänster som täcks av Rut-avdraget så behöver det inte bli så dyrt. Du kan - konkret - anlita en städfirma och få en faktura där hälften av den totala arbetskostnaden är dragen. Taket du har att förhålla dig till- och under ligger på 25.000 kronor/år.

Klarar din städfirma av att städa garaget?

Viktigt är att du anlitar en kompetent städfirma i samband med din flyttstädning. Tyvärr så är det en, minst sagt, varierande kvalitet mellan de olika företagen som erbjuder tjänsten i Stockholm. Risken med att anlita en undermålig partner är att du drabbas av klagomål och kan få ett vite skickat till dig - den nya ägaren kan underkänna jobbet. Skulle städfirman du anlitat vägra ta ansvar så hamnar du som kund i kläm.

Bäst är att se till att få tag på hög kompetens direkt. I och med att du ska städa ur exempelvis ett garage så är det kanske ingen dum idé att se till vilka övriga tjänster en städfirma erbjuder. Jobbar man mycket med exempelvis byggstädning så är det ett närliggande område - erbjuder man ren garagestädning så är det ännu lite bättre.

Det bästa sättet att ta reda på klass och kompetens hos en städfirma? Gå direkt till källan. Vilka tidigare kunder har man haft, hur pass nöjda har dessa varit och hur många kunder står redo att rekommendera företaget i fråga? Kolla med referenser innan du skriver ett avtal.

4 jun 2018