Så fungerar elektrisk körjournal

Att använda en elektrisk körjournal är extremt enkelt och konkurrerar allt mer ut de manuella modellerna. Det finns flera fördelar så som enklare och tydligare rapportering och högre säkerhet.

Så fungerar det

Grundenheten i en elektrisk körjournal är en GPS-sändare som därmed läser av var bilen är. Denna kan monteras in i bilens diagnossystem alternativt bara monteras i bilen som en extern enhet. Är det en extern enhet är modellerna lite mindre än en hockeypuck.

Så fort bilen kör registrerar körjournal hur långt och hur länge man kört. Detta alltså oavsett om körningen sker privat eller om det är i tjänsten. Den information som ”pucken” samlar ihop kan sedan tankas över till en laptop eller dator. När detta sker kan man även komplettera denna information med egen information. Detta med noteringar, kommentarer osv. Det kan även vara vilka kunder man besökt, vilka resor man genomfört osv.

Denna körjournal laddas sedan upp till det företag man jobbar hos eller sparas som bokföringsunderlag i det fall som man driver ett eget företag.

Inte lagkrav

Det finns ingen lag som säger att en företagare måste ha körjournal. Därmed finns inte heller krav på elektronisk körjournal. Däremot har det vid flera rättsfall varit ett tydligt underlag på hur mycket personen kört i tjänsten. De allra flesta företag väljer att ha körjournal just för att ha underlag om en tillsyn skulle ske.

Företagare som åker extremt lite (kanske bara någon gång per år) kan välja bort körjournalen då det enbart handlar om fåtal gånger. Men däremot kan det vara bra att spara bevis på varför man kört bilen eftersom underlag alltid är bra att ha.

Elektronisk körjournal är extra viktigt när…

Egentligen kan man säga att elektronisk körjournal är extra viktigt i tillfällen då fysiska körjournalen även kan anses vara ”ett måste”. Det handlar om tillfällen då bilen används speciellt mycket. I en artikel på Expressen.se nämns följande tillfällen.

Har du bilförmån och fri drivmedel

I detta fall måste du ju kunna bevisa hur mycket du kört i tjänsten. I annat fall kan du bli beskattad på allt drivmedel som köps in vilket därmed skapar onödigt höga kostnader för dig som har bilen som förmån.

Vid dispositionsrätt

Om bilen står hos företaget och därmed enbart används i tjänsten finns inte jättestort behov av körjournal. Många anställda (exempelvis hantverkare) har tillgång till bilen dygnet runt och parkerar den därmed hemma hos sig efter arbetstid. De har därmed dispositionsrätt till bilen. I detta fall finns en mycket stor fördel att ha elektronisk körjournal så de kan bevisa vilka resor som skett i tjänsten och vad som skett privat.

Läs mer på https://www.hantverksdata.se.

18 feb 2019