Blogg

Här i bloggen diskuterar vi allt som har med bilar och motorer att göra. 

Gör en egen parkeringsplats

19 okt 2017

Linjemålning är kanske inte det första du tänker på om du ska göra en egen parkeringsplats. Är det inte många bilar som behöver samsas om utrymmet är det ofta överflödigt. Däremot kanske du funderar på hur det ska lösa det när det kommer till exempelvis tak och markläggning? I den här texten försöker vi svara på många av de vanliga funderingar som kan dyka upp om man planerar att anlägga en egen parkeringsplats.

Behöver du bygglov?

Innan du börjar med något är det alltid bra att kontrollera om du behöver bygglov. Ska du göra en parkeringsplats med tak krävs normalt ett bygglov. Tänk dock på att reglerna kan skilja sig åt en del mellan olika kommuner. Söker du information på nätet bör du alltså säkerställa att informationen även är sann för din kommun. Dock bör du alltid kontakta byggnadsnämnden innan du påbörjar ett dylikt projekt – information som du hittar från varierande källor på nätet kan snarare fungera som en vägledning.

En biluppställningsplats med utförd linjemålning utan byggnad eller tillhörande tak får du däremot sätta upp utan bygglov. Titta på detaljplanen för att se vilka förutsättningar du har att jobba med. Tänk på att du (i de flesta kommuner) inte får bygga närmare än fyra och en halv meter från tomtgränsen du och din granne delar – utan grannens medgivande. Prata med både kommun och grannar innan du börjar anlägga din parkeringsplats.

Sätt gärna parkeringsplatsen nära huset

Om du inte sätter parkeringsplatsen så nära huset som möjligt finns en risk att du ångrar dig på sikt. Detta när du ska bära tunga matkassar eller behöver springa i regn och rusk mellan hus och bil. På de flesta tomter finns en naturlig plats, det vill säga en plats som lämpar sig bra utan vidare arbete och som bara känns rätt.

En bra tumregel är dock att inte splittra tomten, så försök att placera parkeringen nära huset eller längs med tomten gräns på ett eller annat sätt. Är det ett flerbostadshus eller en bostadsrättsförening gäller i princip samma sak, men det kan då vara aktuellt med linjemålning, beroende på föreningens storlek.

Var generös med utrymmet

Du ska få plats med din bil på platsen. Bygger du med tak kanske du också vill förvara barnvagnar, cyklar eller andra lite större saker. Kanske bör du till och med planera för ett litet förråd? Ska du bygga en carport finns en risk att du ångrar dig om du inte är tillräckligt generös med utrymmet. Förutom att få plats med 1 – 2 bilar vill du säkerligen kunna förvara trädgårdsutrustning och annat, samtidigt som du kan ta dig till bilens båda sidor med en barnvagn kanske.

Linjemålning

Är ni en mindre bostadsrättsförening som ska anlägga en egen parkeringsplats kan linjemålning vara aktuellt. Detta om ni inte har något naturligt som avskiljer era olika platser, så som en yta med grus om varje sida av infarten till exempel. Det finns idag många entreprenörer som kan hjälpa till med linjemålning – så det är inget man behöver fixa på egen hand.

Var försiktig vid transport av IBC tank

25 aug 2017

En IBC tank är bra för många ändamål. Det är till exempel användbart när man ska frakta farligt gods av ett eller annat skäl. Ett annat syfte det är bra för är att frakta spannmål eller bulklast med. Vissa använder det också för att frakta vätskor med, men det gäller att vara särskilt försiktig i sådana fall. En stor IBC tank rymmer mycket vätska som, när det svänger i en bil till exempel, orsakar stora krafter som skulle kunna få en mindre bil att välta.

När du ska frakta en IBC tank är det bra att tänka på vissa saker, bland annat det som nämns ovan om du planerade att frakta vätska i den. I den här texten tar vi upp andra saker som är bra att ha i åtanke.

Svårt vid lyft

Att lyfta upp den i fordonet kan givetvis vara mer eller mindre svårt, beroende på vad det är i IBC tanken. Är det till exempel vatten, och IBC tanken rymmer en kubikmeter, kan du räkna med att den väger närmare ett ton om den är välfylld. I vanliga fall kan man behöva en truck, eller till och med en kran, för att få upp IBC tanken i transporten. I undantagsfall kan det gå att lösa genom att ha i det som ska fraktas med IBC tanken på sin plats.

Var försiktig med vätska

Som nämnt i inledningen kan en stor IBC tank fylld med vätska orsaka fara under transport. Större IBC tankar rymmer uppemot 1 000 liter. Fyller man en sådan med till exempel mjölk eller vatten blir det närmre ett ton som ska fraktas. Fyller man den endast till hälften blir det såklart mindre vikt, men samtidigt kommer vätskan ha mycket utrymme att skvalpa runt i. Det säger sig självt att flera hundra kilo som svänger fram och tillbaka i en mindre bil kan orsaka instabilitet.

Fordon och behörigheter

En fylld IBC tank är ofta riktigt tung och kräver ett hyfsat starkt fordon för att transporten ska gå säkert till. Därutöver gäller det att se till att du har rätt behörigheter. Ska man frakta ett ton efter en lätt lastbil eller personbil gäller det först att se till vad personbilen är godkänd för att dra.

För att transporten ska köras säkert gäller dock fortfarande att fordonet som tanken fraktas på är tillräckligt starkt. Återigen gäller det också att ta hänsyn till hur vikten i själva IBC tanken fördelas. Om innehållet har utrymme att svänga kraftigt inuti i tanken kan det bli farligt, till exempel när du ska köra ut från en rondell.

Byt dina bilrutor innan du får en anmärkning

1 aug 2017

Med tiden blir bilens rutor slitna. De blir repiga av att köras i biltvätten. Sand och smuts blåser ständigt mot ytan. Det är lätt att man får ett stenskott på grund av något som sprätter upp från vägen eller från en bil som tappar en av dubbarna i sina däck på vintern. Då uppstår det lätt sprickor som en följd av skadan.

Repiga och slitna fönster på bilen kan också göra att du blir bländad av solen när du kör i motljus och även att sikten blir sämre när det regnar kraftigt. Att ta hand om sina bilrutor är alltså en säkerhetsfråga och de kan behöva service precis som med resten av bilens delar.

Ett mindre stenskott kan man vanligen få snabbt lagad hos en glasmästare i t.ex. Stockholm som specialiserar sig på bilglas. De använder då en slags lim som fyller ut skadan så att den inte spricker upp och blir värre. Men det är inte alltid det räcker. I vissa fall måste rutan helt bytas ut då glasmästaren lätt kan se att sprickan kommer att sprida sig. Det kan skilja mycket i kostnad beroende på bilmärke så det kan vara värt att kolla upp om det lönar sig för dig att försäkra dina bilrutor så att du slipper otrevliga överraskningar i form av en jätteräkning om något händer.

Se till att skaffa en glasförsäkring

Många försäkringsbolag erbjuder bra glasförsäkringar till bilar. De gör att du slipper lägga ut hela summan själv för en lagning eller ett byte. Vissa erbjuder till och med ett byte utan att du behöver betala självrisken en gång per år. Det är väl investerade pengar att lägga ut någon 50-lapp per månad istället för att behöva betala några tusen om din ruta blir skadad.

Polisen kan stoppa dig om du har rutor med för stora skador

Om du kör runt med en framruta som har en större spricka kan polisen stoppa dig och ge dig böter. Även om du själv tycker att du ser OK ut genom rutan så kan de vara av en annan mening. Sprickor som sträcker sig längre än halva rutan hör definitivt till skador som är för stora, oavsett om de sitter på en plats som skymmer din sikt eller inte. Då är det definitivt dags att byta ut rutan så att du inte blir stoppad. Och som sagt, det är även för din och andras säkerhet. Om du inte ser någon som går på sidan av vägen för att du blir bländad så är det du som är orsak till en eventuell olycka.

Även vid besiktningen kan du få anmärkningar om dina rutor på bilen är för slitna eller har skador.

Ha en glasmästare redo

För mindre skador finns det många glasmästare i Stockholm som erbjuder snabb hjälp. Vissa av dem har till och med drive-in så att det bara är att svänga förbi verkstaden direkt om något har hänt. Om du har en glasförsäkring behöver du heller inte lägga ut några pengar på plats utan glasmästaren skickar fakturan direkt till ditt försäkringsbolag. Det kan inte bli mycket smidigare än så.

Vad kostar helrekond?

25 jul 2017

Med bilrekond (bilrekonditionering) menas att bilen rengörs utvändigt, invändigt och i motorn. En total översyn och rengöring vilket självklart gör att risken för rost minskar, att lacken håller sig fin och motorn håller längre. Men vad kostar det?

Tre större företag som utför bilrekond i Stockholm har jämförts gällande priset på det största paket av bilrekonditionering som de erbjudit. En sak är tydlig – både priset och innehållet skiljer sig.

Det första företaget ligger i centrala Stockholm och de kallar deras största paketet för ”Stor rekond”. Denna bilrekond består i grunden av de tvättar som en rekond brukar bestå av, dvs invändig, utvändig och motortvätt. Det går även att lägga till en specialbehandling om bilen har starka oönskade dofter exempelvis efter rökning. I sådant fall tillkommer en extra kostnad.

Priset berodde på bilen storlek. De minsta bilarna kostade 3500kr medan de största 5500kr. Någon angivelse var gränsen gick mellan ”liten och stor” framgick däremot inte.

Det andra företaget låg några minuters bilfärd från centrala Stockholm. Det bör därmed kunna klassas som centralt beläget.

Priset var samma oavsett storlek på bilen. Ordinarie pris var 3990kr. Därmed kan de med större bil tjäna på att välja denna bilrekond än den ovan. Men är det en mindre bil var detta alternativ sämre. När jämförelsen genomfördes hade de en kampanj för nya kunder men denna får man bortse från för att kunna göra en mer rättvis jämförelse av priser på bilrekond.

Det billigaste alternativet hittades hos företag nummer tre. Här kostade en bilrekond (helrekond) 3000 kr. Men var de verkligen billigast? Såg man på deras erbjudanden så framstod det att det fanns flera olika bilrekondförslag att välja mellan. Det billigaste kostade från 3000 kr och det dyraste från 4800 kr. Med tanke på att det är ett ”från-pris” kan det alltså bli mer.

Slutsats

Att jämföra pris på bilrekond är inte helt lätt. Hos en del företag är priset samma oavsett storlek på bilen. Hos andra ingår lackskydd och andra behandlingar – som är tillval hos andra. I vissa fall fanns även olika helrekond att välja på. Vilket av de olika paketen som ska jämföras mot konkurrerande företag blir inte helt lätt att avgöra. I jämförelsen ovan har tre större företag i Stockholm jämförts. Det är tydligt att det skiljer både vad som ingår och vad det kostar. Detta bör även spegla prisnivån över andra delar av landet.

För att varken ge fördelar eller nackdelar har inte något företag nämnts vid namn. Målet är inte att ge fördel åt något företag utan att visa på hur stort prisnivåerna skiljer och att det är viktigt som kund att jämföra vad man egentligen får.

Stor skillnad på kundbetygen – för samma företag

16 jul 2017

Att höra hur andra kunder uppfattat ett företag kan vara en trygghet. Detta oavsett om det är advokat, bilverkstad eller frisör som ska anlitas. På internet finns flera så kallade recensionssidor som samlar recensioner från kunder som anlitat företag över hela Sverige. Är man osäker på om ett företag ska anlitas kan man därför besöka en av dessa recensionssidor och se vad tidigare kunder anser om företaget. Men det är lite av ett lotteri. För det genomsnittliga betyget kan vara extremt lågt på en sida samtidigt som det är väldigt högt på en annan recensionssida. Det visar en jämförelse av en bilverkstad i Solna.

Ett ställe där kunder kan lämna omdöme är Google. Vid en lokal sökning presenteras Google Maps och i detta läge kan man lägga en kommentar. Nackdelen (ur användarperspektivet) är att personen kommenterar med sin egen Googleprofil. Det går därmed inte att vara anonym på samma sätt som på andra recensionssidor. Detta kan delvis påverka vilket betyg som ges. I testet där en och samma bilverkstad i Solna jämfördes på tre recensionssidor så fick företaget flest positiva omdömen här.

En annan recensionssida är Eniro. Recensionerna låg tidigare på Rejta.se men sedan sammanslagningen med Eniro har tjänsten implementerats på Eniro.se. Företagen recenseras med solar från 1-5. Här visas ingen bild på personen som lägger recensionen och dessutom visas bara förnamnet och första bokstaven på efternamnet. Det är därmed betydligt svårare att identifiera personen. Om detta är orsaken till att sämre betyg ges för just denna bilverkstad är svårt att säga men skillnad i genomsnittsbetyget fanns.

Ytterligare en väg at gå är att kolla Facebook. Även här har kunder möjlighet att lägga omdöme om företag. Detta både med betyg och kommentar. Generellt är det få som lägger kommentarer här men det finns ändå möjlighet att se vad kunder tycker genom att gå igenom flödet. Många gånger finns kommentarer både från nöjda och mindre nöjda kunder.

Slutsats:

I detta fall har recensioner och betyg för en bilverkstad i Solna jämförts på tre olika ställen där recensioner kan lämnas. Det är tydligt att medelbetyget varierat kraftigt och även antal recensioner. Den som söker information om ett företag på en recensionssida kan bli avskräckt att kontakta just denna bilverkstad – samtidigt som personer som söker information via en annan sida prioritera just detta företag. Att förlita sig på vad andra tycker är alltså inte alltid en säker väg att gå. I just detta specifika fall med bilverkstaden i Solna var skillnaderna mycket stora.

Ska du hyra container? Se till att lasta rätt

3 jul 2017

Om du ska hyra container har du sannolikt en hel del avfall att göra dig av med. Har du råkat välja en lite för liten container bör du dock inte försöka dra en fuling genom att lasta för mycket. Firmorna som hyr ut containrar märker nästan alltid överlast och tar betalt för det.

Att lasta rätt handlar dock inte bara om att spara pengar för egen del. Det handlar även om säkerhet, både för trafikanter (ett överlastat fordon kan vara särskilt farligt i storstadstrafik, t.ex. Stockholm eller Göteborg) och för miljön. Om du ska hyra container i Stockholm bör du göra det för den typ av avfall som ska kastas däri (detta gäller egentligen överallt). Slänger du elavfall eller miljöskadligt avfall i en container som är avsedd för blandavfall kan det leda till konsekvenser för miljön.

Det är händer om du som ska hyra container lastar för mycket

Olika firmors processer för att hantera överlast kan se lite olika ut. Om överlasten konstateras på plats, brukar den vanligtvis lämnas kvar för omlastning som sköts av den som har hyrt den. I det här fallet brukar firman lägga till kostnader för merarbete och körtid på fakturan. Likväl behöver du beställa en ny transport – och kanske en till container – för att få avfallet ivägkörd på ett korrekt vis.  

Om överlasten konstateras på plats handlar det om att det är så tydligt att lasten knappast kan, med blotta ögat, bedömas hålla viktmåtten. Det kan även hända att överlasten konstateras först vid intippning. I sådana fall brukar firmorna debitera för den extra vikten och det merarbete som överlasten har medfört. Att hyra container blir alltså betydligt dyrare för dig om inte lastningen sker på ett bra sätt.

Överlast även ett juridiskt problem

Att firmorna som hyr ut containrar är måna om överlast beror på flera saker. En av de sakerna är att det är olagligt att framföra ett för tungt fordon på allmänna vägar. Om transporten sker på en mycket avlägsen sträcka, finns det möjligtvis mer oseriösa firmor som kan se mellan fingrarna om det inte handlar om alldeles för stor överlast. Om transporten däremot sker genom till exempel innerstaden i Stockholm, finns en större risk att åka fast. Om bilen stannas av polis riskerar åkeriet att förlora sitt tillstånd för yrkestrafik. 

Oavsett om transporten sker på en avlägsen plats eller i Stockholm ska firmorna dock vara noga med detta. Att det är större risk att åka fast i en större stad som Stockholm är givetvis ingen anledning att vara mer försiktig med lasten än om transporten sker ute på landsbygden. Du som ska hyra container kan dock underlätta hela processen genom att själv hålla koll så att överlast inte sker.

Hur är den bilservice som utförs i Sundbyberg?

2 jul 2017

Sundbyberg är Sveriges till ytan minsta kommun. Dock bor ändå en hel del människor här, vilket gör att folk bor tätt och att det finns ett stort tjänsteutbud på en liten yta. Ett exempel vad det finns flertalet aktörer som utför bilservice i Sundbyberg. Med tanke på den lilla yta som Sundbyberg utgörs av är det lätt att bara gå till en annan firma i kommunen som ger bilservice, om man skulle vara missnöjda med den första.

I den här texten tittar vi på hur recensionerna ser ut för de olika aktörerna. Tänk dock på att recensionerna kommer från användare på nätet som inte sällan är anonyma. Om någon firma har fått många dåliga kommentarer går det inte att utesluta att det är en konkurrerande firma som ligger bakom. Likaså gäller om en firma har fått ovanligt många bra kommentarer – det kan lika gärna vara ägaren själv som skrivit dem. Inga företagsnamn kommer att nämna i den här texten då syftet är att ge en överskådlig bild över hur nöjda Sundbybergsborna är med sin bilservice.

Spridda åsikter hos den första firman vi undersöker

Den första aktören som ger bilservice i Sundbyberg som vi tittar på har vitt skilda recensioner. Visserligen är det bara tre personer som valt att lämna sin åsikt, men bara bland dem skiljer sig åsikterna åt en hel del.  

Den första kommentaren, som gjorts anonymt, ger företaget fem av fem stjärnor och skriver helt sonika ”Toppen”. Den andra kommentaren är även den anonym och ger företaget tre av fem stjärnor utan någon vidare kommentar. Den sista ger företaget endast en stjärna utan någon motivering. Ofta när någon kommenterar med det sämsta betyget följer också en motivering till varför, men så är det alltså inte här.

Få men goda kommentarer hos den andra aktören

Den andra aktören vi tittar på har visserligen bara två recensioner på den sida som är kopplad till dem – men de båda ger positiva utlåtanden. Den första ger företaget fem stjärnor och skriver ”Bra service”, medan den andra, som också ger fem stjärnor, skriver ”Best Service! Tack”. 

Tittar man på en annan plattform för recensioner är även där recensionerna med högsta betyg. Här är det dessutom fler utlåtanden – fem stycken – som alla ger högsta betyg till firman. Alla som skriver verkar vara mycket nöjda med den bilservice, biltvätt eller annat jobb som firman har gjort för dem. Som alltid gäller dock att tänka på att recensioner som dessa går att fejka ganska lätt, men vad som synes vid en första anblick höjer åtminstone inga större varningsflaggor för detta.

Stora skillnader

Slutligen kan vi konstatera att det, åtminstone mellan dessa två firmor, verkar skilja sig en hel del i hur nöjda deras kunder är med deras bilservice och andra jobb. Utöver dessa två finns ytterligare ett antal aktörer i Sundbyberg som erbjuder bilservice. Hur det ser ut hos dessa har vi ännu inte tittat på.

Så hittar du passande biltvätt i Solna

1 jul 2017

Är du besviken på resultatet efter förra biltvätten? Kunde inte företaget hålla vad de lovade eller vill du bara testa något nytt för omväxlingens skull? Söker du en biltvätt i Solna så hittar du dem på följande vis:

Google:

Google är det självklara valet för den som söker information. Genom att söka på ”Biltvätt Solna” presenterar Google ett flertal företag inom området. En fördel är även att många visas i det som kallas för Google Maps. Därmed ser du direkt var biltvätten ligger någonstans och dess kontaktuppgifter. Här ska man däremot komma ihåg att utbudet av biltvättar blir starkt begränsat. För det första krävs det att biltvätten har en egen hemsida. Det är nämligen inte helt självklart. För det andra krävs det att företaget jobbat för att synas på Google och därmed även på Google Maps. Via Google kan man få fram flera biltvättar i Solna – men inte alla.

Hitta.se

Den digitala telefonkatalogen Hitta.se har kontaktuppgifter till både privatpersoner och företag runt om i landet. Även här kan man använda samma sökfras. Vid en sökning 2017 var det sju företag som presenteras med denna sökning. Även här markeras de ut på en karta och kontaktuppgifter är mycket lätta att hitta. Önskar man få lite mer information om de olika biltvättarna kan man bland annat se ekonomiska nyckeltal samt vilket år som tvätten lanserades. Här går det även att se att företaget har F-skatt vilket är ett krav för att inte svartjobb ska utföras.

Eniro.se

Eniro.se är kanske den tydligaste konkurrenten mot Hitta.se. Upplägget är liknande även om Eniro även har en recensionsfördel. De som sökte efter biltvätt i Solna (2017) via denna katalog fick fram 19 företag. Betydligt fler än vad Eniro kunde visa. En orsak kan vara hur företagen kategoriseras och presenteras. Ett exempel är att OK/Q8 visades upp på denna sökning vilket de inte gjorde på Hitta.se. På just denna sökning var alltså Eniro bättre. Men vid sökningar på andra fraser kan Hitta vara bättre. De får helt enkelt ses som komplement till varandra.

Sök lokalt

Det finns alltid småföretag som varken har hemsida eller på annat sätt syns digitalt. Företag som förlitar sig på gott omdöme och att ryktet sprider sig bland de som bor på orten. De kanske inte kan erbjuda lika många tvättider som de större företagen men detta kompenseras med personligt bemötande och ofta betydligt lägre priser. Att hitta dessa företag är däremot inte helt lätt då någon större marknadsföring inte sker. Fråga vänner som har bil var de brukar tvätta bilen, lägg ut en kommentar på Facebook eller kolla på anslagstavlor vid större matvarubutiker. De kan vara svårare att hitta – men det kan löna sig att lägga tid på att hitta de lokala småföretagen.

 

Billigare att hyra buss i Stockholm

29 jun 2017

Många bussbolag i Stockholm har sett en ökad omsättning som kommer av att människor väljer att hyra buss under privata tillställningar. Om ett större sällskap ska ta sig någonstans så ligger det – helt enkelt – stora fördelar i att hyra en buss där samtliga får plats snarare än att boka in taxibilar eller låta några personer – nyktra naturligtvis – åka flera gånger. Fördelarna här är klara; dels så slipper man hacka upp sin fest utan kan fortsätta denna på bussen. Vi menar inte här i något sorts renodlat party, utan mer att man kanske dricker någon öl och fortsätter minglet som man haft tidigare under kvällen.

En annan fördel som kommer med att hyra buss i Stockholm handlar om det rent miljömässiga. Det sliter – av uppenbara skäl - inte lika mycket på naturen om man väljer att samåka och ju fler man är – ja, desto bättre är det också. Jämför man exempelvis avgaserna från tio stycken taxibilar med hur mycket avgaser som kommer från en buss så förstår man också vårt resonemang gällande de miljömässiga fördelarna som ligger i att hyra en buss i Stockholm. Just Stockholm har dessutom problem just med avgaser och föroreningar så där blir det extra viktigt att man är med och bidrar till en bättre miljö – på alla sätt som man kan.

Den tredje orsaken till att man bör överväga att hyra en buss i Stockholm berörde vi rubriken; det blir nämligen betydligt mycket billigare än att åka taxi. Återigen gäller här att ju fler man är desto bättre och billigare blir det. Är man 30 personer så kommer kostnaden att bli bättre än om tio åker med.

Tipset här är att man således innan tar reda på hur många som ska åka och att man då detta är gjort ser till att hyra en buss som matchar det antalet; bussar finns i de allra flesta storlekar och modeller. Dessutom – och detta är viktigt att veta om – ju snabbare du och ditt sällskap är ute med att hyra er buss; desto bättre pris kommer ni också att få.

Det här gäller det mesta och om du exempelvis kontaktar ett bussbolag samma dag så kommer det att bli dyrare än om du gjort klart med detta bolag några veckor innan. Att hyra buss kanske på grund av detta inte passar den spontane – åtminstone om man bara ser till de ekonomiska skälen.

Hyr en buss under dagtid

Det går naturligtvis utmärkt att hyra en buss även om man inte befinner sig på en fest och vill att sällskapet snabbt, smidigt och effektivt ska ta sig mellan två olika destinationer. Många – speciellt de som kommer från andra städer och turistar i Stockholm – ser till att ha en buss bokad redan då de anländer till staden. En buss som därefter kan köra dem till de ställen som de vill se och besöka i – och framförallt – kring Stockholm.

Att bussbolagen i Stockholm blivit fler och ökat sina omsättningar ska vi ta som ett gott tecken på att många har insett fördelarna som ligger i att hyra buss.

Enklare att få körkort i mindre städer

28 jun 2017

Många som ska ta sitt körkort vill naturligtvis fixa uppkörningen på första gången. Att fixa uppkörningen på första försöket är dock inte särskilt lätt – i alla fall inte om du kör upp i Farsta utanför Stockholm. Här är det ungefär endast 40 procent som klarar provet. Som jämförelse klarar nästan 60 procent provet i Kristianstad – och hela 75 procent i Umeå. Det här gör att många storstadsbor åker ut till mindre städer som just Umeå eller Kristianstad för att fixa sitt körkort.

Kan bero på flera saker

Vad det egentligen beror på att så många fler klarar uppkörningen i till exempel Kristianstad än i Stockholm, är svårt att säga. Enligt en studie från Umeå Universitet är dock trafikinspektörerna duktiga på att bedöma objektivt. Studien visade att trafikinspektörerna dömer sina elever väldigt lika över hela landet.

Mer komplex trafik i större städer

Många menar att det har att göra med att trafiken i en större stad är mer komplex. Till exempel ställs man inför fler svåra situationer i Stockholm än i Kristianstad. Samspelet med andra trafikanter är viktigt och i en storstad finns det just det ­– fler trafikanter som man måste samspela med.

Motivation

Andra menar att det har mycket med motivationen att göra. I en stad som Stockholm, där kollektivtrafiken är väl utbyggd, är man helt enkelt inte lika stort behov av ett körkort. Det här kan göra att många chansar för att spara pengar. Statistiken visar dock att det ofta blir dyrare att chansa på det här viset, eftersom två uppkörningar är dyrare än en.

Känner till området för uppkörningen

Kommer man från en mindre stad som till exempel Kristianstad, och även kör upp där, är man troligtvis bekant med rutten som skall köras på uppkörningsdagen. Det här kan göra en nervös elev lite mer avslappnad. Det här kan jämföras med Stockholm, där uppkörningarna normalt sker i antingen Jakobsberg, Sollentuna eller i Farsta. Som Stockholmare är det troligt att man inte har koll på dessa områden om man inte faktiskt har bott där eller spenderat mycket tid där av någon annan anledning. Att inte känna till sin omgivning kan spä på nervositeten något på uppkörningsdagen.

Att åka till en annan stad för körkortet

Om du är Stockholmare och funderar på att åka till en annan stad för att fixa ditt körkort, är du inte ensam. I Östhammar, som ligger strax norr om Stockholm, är det fler från Uppsala och Stockholm än från Östhammar och kringliggande områden som kör upp.

Det här kan också vara en bidragande faktor till intensivkursernas popularitet. Visserligen bör det inte vara den huvudsakliga attraktionen hos dem, men det kan vara ett plus i kanten att man kör upp i till exempel Falun eller Kristianstad, istället för Stockholm.

Här kan du läsa mer om att ta körkort i just Kristianstad: www.körkortkristianstad.se.

Är lackförsegling värt sitt pris?

26 jun 2017

Lackförsegling är en behandling som sker på bilen för att skydda lacken. Genom detta behöver vaxning inte ske efter varje biltvätt då förseglingen har samma effekt. Däremot kostar det ett par tusen kronor att genomföra en lackförsegling – är det värt priset?

När Motormännens Riksförbund skulle ta ställning till just den frågan så blev svaret att lackförsegling är dyrt – men bra. Det kan alltså vara värt priset. Men det kan också vara onödigt dyrt. Det beror lite på bilens värde och vad man förväntar sig av skyddet.

Under ett flertal år har Motormännen provat flera olika företag och de lackförseglingar som erbjuds. Priset har legat på ungefär 3000 kr. De är däremot mycket tydliga med att något sätt att prova och därmed jämföra en lackförsegling mot en annan inte finns. Därmed har det enbart blivit subjektiva åsikter som föreningen använt sig av när du utvärderat tjänsten.

Överlag ansåg de att resultatet varit mycket bra. Målet, dvs. att skydda lacken, har uppnåtts. De som vill skydda sin lack så mycket som möjligt kan därmed välja detta skydd.

Samtidigt påpekar de att priset är något högt i förhållande till vad man får. Med ett pris på ca 3000 kr menade de att kostnaden i vissa fall var för hög i förhållande till vad man fick. Detta inte minst på helt nya bilar där behandlingen inte är lika omfattande som på äldre bilar. Det kan alltså vara mer värt på bilar som är några år än på helt nya bilar.

De påpekade även att det var är viktigt vara medveten om hur ofta som kompletterande lackbehandlingar behöver genomföras. Ett lackskydd håller i regel mellan 12 och 18 månader. Därefter kan en kompletterande lackbehandling behöva göras vilket då är betydligt billigare. Man kan räkna med ett pris på 1000 kr -  1200 kr.

Generellt ger Motormännen en rekommendation att ge lacken ett extra skydd. Till viss del ger lackförsegling och vax samma skydd även om det är uppbyggt på något olika sätt. Genom att ge lacken ett skydd kan inte väta tränga in sig i extremt små porer som uppstår i lacken. Något som i längden kan påverka lacken mycket negativt och öka risken för rostangrepp.

Sammantaget kan sägas att lackförsegling kan vara en god investering. Detta främst på bilar som inte är precis nya. Samtidigt är det en dyr investering och man kan i vissa fall se på andra alternativ för att skydda lacken.

Så får du mer ordning i garaget

17 maj 2017

Påfallande ofta blir garaget ett utrymme där möbler och andra saker ställs in utan vidare eftertanke. Med planering kan ett garage dock bli ett rum att ägna dig åt ditt intresse eller din hobby, oavsett om det är snickeri, modellflygplan eller något annat.

Ett välstädat och organiserat garage har helt enkelt fler användningsområden än ett stökigt sådant – oavsett vad man planerar att använda det till. Kanske är det främst boende i större städer, som Stockholm, som främst får det här problemet. Även om man faktiskt har ett garage bor man ofta lite trängre och behöver ha garaget som förvaring. I sådana lägen kan magasinering vara en bra lösning, som det finns flera aktörer som sysslar med runt Stockholm.

Oavsett är det en bra början att börja rensa ut garaget på onödiga saker. Om det här görs med magasinering, en loppis eller genom att åka till tippen beror på vilka förutsättningar och behov man har.

Gör dig av med överflödiga saker

Det finns många olika sätt för att bli av med överflödiga saker. Visserligen har man säkerligen en hel del saker i garaget man gärna inte gör sig av med, men de flesta kan nog sälja eller slänga mycket. Det här kan göras genom att till exempel ställa upp på en loppis, skänka bort en del eller att lägga upp annonser på olika köp-och-säljsidor. Lättast att få dina saker sålda har du troligtvis om du bor i Stockholm eller Göteborg, där fler potentiella köpare finns.

Vill man behålla sakerna, men ändå få bort dem från garaget, kan magasinering vara en lösning. Som nämnt i inledningen är det ofta boende i större städer, så som Stockholm eller Göteborg, som får göra det. Det här kostar oftast några hundringar i månaden, men kan vara värt det om man har många saker man vill behålla och samtidigt förvara dem säkert.

Använd taket

När du har gjort dig av med saker som inte behöver vara där kan du titta på att organisera det som du vill behålla. Ett tips, som många missar, är att använda sig av taket. Många garage har takkrokar av olika slag som kan användas till långa saker. Saker som kan hängas upp är till exempel stora parasoll och längdskidor. Om ditt garage inte har takkrokar, kan det vara läge att upp några om du har trångt med utrymme.

Häng cyklar och annat på väggen

Det finns en stor risk att garaget bli överfyllt under vintertid. Saker som har stått ute och som har använts under sommaren ska nu förvaras någonstans. Om du inte funderar på magasinering, kan det vara bra att skaffa fler praktiska anordningar till väggar och tak. Till exempel kan cyklar enkelt hängas upp på väggarna vintertid och ta så lite plats som det bara går.

Vanliga frågor om en intensivkurs i Stockholm

25 mar 2017

Fler och fler personer i Stockholm skjuter upp sitt körkort så länge att det till slut blir en slags börda. Med detta menar vi att ju längre tid man väntar med att ta sitt körkort, desto jobbigare blir det också att ta tag i det senare då skola, arbete och en eventuell familj kommer in i bilden och som tar tid och uppmärksamhet. Naturligtvis är det inget måste att ha ett körkort – men det öppnar många dörrar i både privatlivet och i karriären och framförallt så innebär det en stor frihet att veta att man när som helst kan – och får – sätta sig i bilen och köra till någon destination som man kanske annars inte når via kollektivtrafiken.

Körkortet är, helt enkelt, bra att ha och av den anledningen så tänkte vi gå igenom lite saker som gäller för alternativet intensivkurs. En intensivkurs innebär att man på ett snabbare sätt – på en komprimerad tid – genomför alla moment, lär sig dessa och så småningom tar den efterlängtade lappen. Dock så för en intensivkurs – i synnerhet i Stockholm - med sig många frågor och enklast blir det om vi radar upp några av dessa, svarar på dem och därmed ger en lite bättre bild av hur allt fungerar.

Är jag garanterad körkort efter en intensivkurs?

Nej, det finns inga garantier för att du tar ditt körkort. Däremot så får du redskapen och verktygen för att klara det och allting handlar alltså till syvende och sist om hur duktig du blir på att köra bil samt hur du tacklar teorin.

Jag har aldrig kört bil – kan jag anmäla mig till en intensivkurs?

Naturligtvis så kan du det. Varje elev som går en intensivkurs får ett schema skräddarsytt efter sin egen körvana och längden på kursen är baserad på denna. En elev i Stockholm kan klara allt på två veckor medan en annan behöver ytterligare en vecka. Räkna dock med minst två veckor.

Vad kostar en intensivkurs i Stockholm?

Priset varierar och beror på vilken trafikskola du väljer samt hur stor din körvana är. Mellan tummen och pekfingret så kan vi säga att det kostar mellan 12-20.000 kronor (högt räknat) att genomföra en intensivkurs i Stockholm. Här kan du hitta detaljerad prisinfo.

Fungerar en intensivkurs i andra städer?

Många personer väljer att förlägga sin intensivkurs till en annan, mindre stad än Stockholm och detta innebär ofta en chock då man väl är tillbaka i Stockholm och ska köra. Genom att vänja sig vid trafikrytmen och det hektiska tempot i Stockholm så blir man – helt enkelt – lite skickligare som bilförare. Det blir lättare för en elev som genomfört sin intensivkurs i Stockholm att anpassa sig till trafiken i Sollefteå, Mora eller Östersund än vice versa. Bäst är att, så att säga, ta tjuren vid hornen direkt och lära sig att köra i Sveriges största stad. Mycket handlar om en överdriven respekt och en underskattning av sin egen körförmåga; så svårt är det inte.

Ska du börja övningsköra? Tänk på det här

13 mar 2017

Att börja övningsköra kan vara roligt, men samtidigt utmanande. Det gäller att kemi mellan elev och lärare fungerar – oavsett om det är fråga om privat övningskörning eller körlektioner hos trafikskola.

Att köra privat ställer dock kanske lite högre krav på handledaren, som troligtvis inte har så mycket erfarenhet av att lära någon att köra. En lärare på en trafikskola har trots allt en hel del erfarenhet när det kommer till detta. Oavsett finns det en del saker man kan tänka på:

Övningskör där du planerar att köra upp

Bor man på en liten ort är det här sällan något problem, då man ofta känner till vägarna bra. Ska man däremot köra upp i till exempel Sollentuna eller Farsta utanför Stockholm, kan det vara bra att bekanta sig lite med omgivningen om man inte kommer från just Sollentuna eller Farsta.

På uppkörningen är de flesta ganska nervösa. Att känna till vägarna, skyltarna och trafiken kan göra att det blir ett orosmoment mindre på uppkörningsdagen. Kör till exempel runt Sollentuna centrum (om det är där du planerar att köra upp) ut mot områdets ytterkanter. Även motorvägar i närheten kan vara bra att testa på. Försök tänka var trafikverket kan lägga upp rutten, helt enkelt. Om du kör med en trafikskola i Sollentuna, planera gärna din uppkörning så tidigt som möjligt.

Ha tålamod

Det är viktigt att ha tålamod vid övningskörning – både som elev och som handledare. Det här gäller vid fel som begås, men även hur själva övningskörningen ska läggas upp. Vissa elever kan till exempel vara ivriga att gå direkt på stadskörning. Det är dock lönlöst om eleven ännu inte kan planera en sväng eller saknar andra viktiga baskunskaper som krävs för att köra bil.

Tips till handledare

Du som handledare har flera års erfarenhet som förare. Såvida du inte hållit dig à jour med reglerna, är risken dock mycket stor att flertalet saker har förändrats sedan du tog ditt körkort. Som handledare är det alltså viktigt att utbilda sig kring eventuella förändringar innan undervisningen påbörjas.

Till exempel rekommenderades det förut att förare bör hålla sina händer på ratten som visarna på en klocka är tio i två. Det här gäller inte längre. Istället är det ”kvart i tre” som är aktuellt idag på grund av krockkudden.

Titta långt fram

Det här är något som din trafikskola bör lära ut, men som privata handledare ibland missar. Som förare är det viktigt att man tittar långt fram. Många elever tittar dock alldeles för nära bilden under körning. Samma gäller när man tittar åt sidorna mot utfarter, anslutande vägar, cykelvägar och liknande. Det här hänger troligtvis ihop med att människan helt enkelt inte är gjord för att färdas i så höga hastigheter som vi faktiskt gör när vi åker bil.

Var kan man göra uppkörning?

Som nämnt ovan, vet du troligtvis var du kan göra din uppkörning om du bor i en mindre stad. I storstäder, Stockholm och Göteborg, finns det dock en del alternativ. Till exempel:

Stockholm:

  • Sollentuna
  • Farsta
  • Jakobsberg

Göteborg:

 

  • Hisingen
  • Kungsbacka

Glöm inte att även ta upp detta med din trafikskola, om du ska ta körlektioner. I sådana fall kan ni kanske köra i det område du planerar din uppkörning till.

Vet mer om Gokart

22 feb 2017

De flesta har nog åkt gokart någon gång. Lika många känner dock inte till tävlingsklasser, regler och annat som hör sporten till. Även om många svenska bilsportsstjärnors karriärer har börjat just på gokart-banan, är det vanligtvis en sport som utövas av de lite mindre åkarna. När det utövas av äldre människor är det inte sällan i samband med till exempel en after-work eller annat evenemang.

Kort sagt är sporten inte känd som en tävlingssport, så som till exempel Formel-1 är. Kanske beror det på att gokart är så lättillgängligt och roligt att alla kan göra det. Just tillgängligheten är ett stort plus för sporten. Banor finns både i storstäder som Stockholm och Göteborg, och i mindre samhällen en bit utanför städerna.

Regler

Svenska Bilsportsförbundet, som är baserade i Stockholm, har verksamheter över hela landet och är även det förbund som gokart är en del av. Genom dem finns de officiella reglerna för sporten.

Tävlingar

När det kommer till tävlingar ser reglerna lite olika ut, beroende på om det är internationell tävling eller en rikstävling. I båda tävlingstyperna krävs ett tävlingstillstånd som lämnas av SBF från Stockholm. I internationella tävlingar krävs det att ett tillstånd lämnas av både SBF, och ett annat internationellt förbund.

Som i andra sporter kan en tävlande med utländsk licens aldrig tilldelas mästerskapsmedaljer i rikstävlingar. Inte heller kan de titulera sig svensk mästare.

Licenser

Regelverket kring licenser reglerar bland annat avgifter, utbildning och försäkringar. Bland annat säger reglerna att utbildning genomför med godkända utbildare, och att de utses av varje SDF eller sportgrensutskott. De säger också att en utövare inte får ha giltig eller vilande licens i den sportgren som kräver, om denne vill skaffa en Prova På-licens. Det sistnämnda är en ny regel som tillkommit på senare tid.

Miljö

Ett avsnitt i regelboken handlar om miljö, där gokart, liksom andra bilsporter, ska verka för att skona densamma. Det här innebär bland annat att i hög mån som möjligt använda bränslen som ”på sikt minimerar påverkan på miljön” och att ”minimera miljöpåverkan även i kringverksamheter”.

Tävlingsklasser och ålder

 

  • Cadetti – 7 - 10 år
  • Micro – 8 - 10 år
  • Mini – 10 - 14 år
  • Junior 60 – 10 - 13
  • Senior 125 – från 15 år
  • Sport 200 – från 20 år
  • Junior 125 – från 13
  • Rotax Max – från 15
  • Rotax DD2 Masters – från 32

 

Det som skiljer de olika tävlingsklasserna åt är förutom ålder cylindervolym, hästkrafter, motortyp och minimivikt. Även hur gokarten startas skiljer sig åt mellan de olika klasserna. Till exempel har vissa klasser gokarts med elstart, med andra inte har det.

 

Sveriges avtryck i sporten

Sverige har en rad olika världsmästare genom åren. Ett exempel på det är Leif ”Putt” Larsson från Enköping en bit utanför Stockholm. Generellt sett har gokart en ganska stor plats i Sverige med internationella mått. Ett tecken på det är att världsmästerskapen i Gokart hölls här 2016 – dock långt bort från Stockholm och Putte Larssons Enköping, då det var Kristianstad som var plats åt mästerskapet.

← Äldre inlägg