Nostalgi framom återvinning vid bilkyrkogård

I Georgia, USA kan du göra en utflykt till en bilkyrkogård. Vemodigt och nostalgiskt. I Sverige kan du få din gamla bil levererad till en auktoriserad skrot. Miljövänligt och värdigt.

Du kanske har sett fotografierna någon gång? De som beskriver gamla bilkyrkogårdar, ofta i USA. Det är något sorgligt, men också lite fint och vemodigt över dem. När naturen slingrar in och ut genom fordonen som står travade i en skog eller på en äng. Det finns en känd bilskrot, eller junkyard som heter Old Car City. Den ligger i Georgia och är troligen den största av dem alla. Där vilar 4 000 bilar. Den startade 1931 och där såldes länge bildelar. Numera är den en sevärdhet och ett mekka för alla som älskar gamla amerikanska bilar. Här finns också lätt bisarra samlingar av leksaker, plåtburkar och kvarglömda skor. Ibland är någon av bilarna med i filmproduktion. Någon av de bilar som fortfarande rullar alltså. Detta är en plats för nostalgi och naturligtvis inte ett föredöme för hur modern återvinning av ska bilar gå till.

En grönare hantering

Med tiden så har skrotning av bilar istället blivit återvinning av fordonens olika delar. Det är inte minst miljöhänsyn som drivit den utvecklingen. Dessutom tar en uttjänt bil mindre plats om man först plockar ut allt som kan återvinnas. Det var år 2015 som reglerna kom som säger att 95% av bilen ska kunna återvinnas. Detta gjorde att de som jobbar på med demontering utvecklade nya metoder och maskiner för att klara målet. Exempelvis behövde man hitta sätt att skilja gummilisterna från plåten eftersom de ska sorteras i olika högar. I grunden är det producenterna som ska tillverka bilar som går att återvinna. Det betyder att de nuförtiden redan innan tillverkning forskar och tar fram material och metoder som underlättar.

Allt äldre bilar

Den svenska fordonsparken åldras. Medelåldern på bilarna ökar, de är i snitt tio år gamla och många betydligt äldre än så givetvis. Ibland kommer idéer om hur utsläppen ska minskas och beräkningar visar att det skulle få stora miljöeffekter om de cirka två miljoner fordon som rullat i över tio år togs ur trafik och gick till återvinning. Det är naturligtvis inte möjligt i praktiken, och kanske inte ens önskvärt. Men tanken visar att branschen, både producenter och återvinning, kommer att fortsätta ta fram smarta sätt att hantera din bil när den rullat sin sista mil.

29 mar 2020