Vilka faktorer avgör vid ett bilköp?

Hur arbetar en bilförsäljare och vad är det kunderna tittar på när de vill köpa en bil? Är det ett skämt att det är färgen på lacken som avgör köpet eller vilka faktorer avgör vid bilköpet?

Det är en klassiskt tes att många väljer bil efter vilken färg det är på lacken, men så länge det inte är några mycket ovanliga färger så kommer lackfärgen långt ner på listan. Tillgänglighet är en primär faktor om det är en begagnad bil som man ska köpa. Det går ju inte att välja en bil som inte finns. Men om man får och kan välja precis vad man vill så är det några faktorer som hamnar högt i prioritet: priset, hur långt bilen gått, hur rymlig bilen är och hur många sittplatser som finns, förbrukning och hur gammal bilen är. Har man väl hittat någon som passar in i ramen för önskemål gällande dessa faktorer så är resten mer detaljer som man använder för jämförelse.

Extrautrustning enligt tycke och smak

Extrautrustning kallas allt som inte ingår i grundutrustningen i en bil. Det kan vara gps, skärmar i baksätet för filmvisning, takräcke, dragkrok med mera. Vilken typ av extrautrustning som kommer med bilen kan också avgöra vilken bil man väljer. Kanske behöver man till exempel en dragkrok för att kunna dra ett släp av något slag och därför kan det vara helt avgörande till att man nekar eller tackar ja till en bil som är till försäljning.

Bra eller dålig bilförsäljare

Om man anser att en bilförsäljare är bra eller dålig kan bero helt från person till person. Men i stort sett så uppskattar säkert alla en bilförsäljare som ser till kundens behov först. Att driva en kund till att köpa en bil som den egentligen inte vill ha, är inte god sälj-anda. Meningen är inte att kunden bara ska gå ut genom dörren och vara nöjd med sitt köp utan även vara nöjd nästa dag och nästa månad. Som bilförsäljare ska man vara påläst och göra sitt bästa för att kunden ska få all information som den vill ha. Säljaren bör hitta en lagom balans mellan att finnas tillgänglig och att låta kunden få tid att tänka och reflektera. Kunden ska kunna känna sig trygg i sitt beslut och nöjda kunder är de som kommer tillbaka igen själva och med släkt och vänner när de vill köpa ny bil.

8 jul 2020